SUBARU investuje desítky miliard do kvality a bezpečnosti

SUBARU investuje desítky miliard do kvality a bezpečnosti

S výrobou jen něco přes milion aut ročně patří Subaru k nejmenším „velkým“ automobilkám. Přesto rok od roku zvyšuje jak prodeje, tak i svůj podíl na americkém trhu, kam směřuje přes 70 % jeho produkce – za posledních 10 let se podíl v USA více než zdvojnásobil na 4,2 %. Za úspěch vděčí Subaru především důrazu na vývoj vlastní robustní techniky, spolehlivosti a bezpečnosti. Nyní japonská automobilka nastínila další plány.

Strategii pro další desetiletí představilo Subaru v roce 2018 pod názvem STEP a nyní se podělilo o informace o tom, jaké praktické kroky od té doby podniklo k jejímu naplnění (anglickou prezentaci najdete zde). Jednou ze zásadních oblastí, v níž chce Subaru získat náskok před konkurencí, je kvalita. Na její zvýšení je v různých programech vyčleněno 150 miliard jenů, což je v přepočtu přibližně 30 miliard korun. Důraz na kvalitu bude prostupovat celým životním cyklem vozů, od jejich vývoje a výroby až po doplňkové služby. Subaru uvádí, že jde o nejzásadnější změny v oblasti kvality za posledních 25 let.

Jednou z novinek bude od roku 2023 zavedení nového typu kvalitativní výstupní kontroly z továren, včetně vybudování zcela nového závodu zaměřeného výhradně na kontrolu kvality. Rychlému odhalování a řešení případných nedostatků budou napomáhat sofistikované nástroje s využitím umělé inteligence, všechny manuály budou přepracovány a týmy zodpovědné za oblast kvality by se měly do tří let rozrůst o polovinu.

Žádné oběti a méně emisí

Už dnes se vozy Subaru pravidelně umisťují v čele žebříčků renomovaných bezpečnostních organizací po celém světě, cílem ale je, aby do roku 2030 nefigurovaly v žádné smrtelné nehodě na silnicích (jde o vozy staré pět let a méně). Minimálně v Japonsku už se tomu automobilka skutečně blíží – zatímco v roce 2017 bylo takových obětí osm (z toho sedm chodců či cyklistů), v roce 2019 už pouze tři. Subaru přitom nesází jen na asistenční systémy. Kromě unikátního systému EyeSight, který neustále zdokonaluje, si zakládá také na dobrém výhledu z auta všemi směry, extra pevné karoserii nebo dobrých jízdních vlastnostech a výborné ovladatelnosti v každé situaci.

Stranou samozřejmě nezůstává ani snaha o snižování uhlíkové stopy. V tomto ohledu má Subaru svůj plán rozdělený na tři etapy. V první, plánované do roku 2025, má za cíl elektrifikovat všechny své modelové řady. Do roku 2030 by mělo 40 % vyrobených vozů mít buď čistě elektrický pohon, nebo některou z forem hybridního pohonu. Změny ve výrobním programu mají do roku 2050 přinést snížení produkce CO2 oproti roku 2010 o 90 %, a to za celý životní cyklus vozu, tedy od jeho výroby, přes provoz až po recyklaci.

Vlastní cestou

Své elektrické plány Subaru již naznačilo. První elektromobil se bude jmenovat Solterra a půjde o SUV s pohonem všech kol stojící velikostí někde mezi současným Foresterem a Outbackem. Jeho uvedení na trh proběhne v polovině roku 2022 a Subaru slibuje, že i když jeho elektrické vozy nebudou vybavené motorem boxer a mechanickým symetrickým pohonem AWD, ani ony nepřijdou o typický charakter. Vedení automobilky si totiž uvědomuje, že právě osobitost a jinakost vozů Subaru je jednou z klíčových ingrediencí úspěchu u zákazníků, kteří patří mezi nejvěrnější na světě.

Odlišností od konkurence má být kromě zmiňované kvality a bezpečnosti především dlouhá životnost, robustnost a v neposlední řadě i terénní schopnosti a specifický druh potěšení z jízdy. Všechny tyto atributy jsou vlastní prakticky všem modelům a v budoucnu mají být ještě výraznější. Současně bude Subaru neustále pracovat na vytváření sounáležitosti mezi majiteli a posilování rodinného charakteru značky, což platí nejen pro americký trh, ale i pro Českou republiku, kde se subaristé na silnících zdraví.

V každém případě má teď Subaru před sebou hodně práce, protože plánované změny znamenají reorganizaci napříč mnoha odděleními v celé společnosti. Díky nim ale i v blízké budoucnosti zůstane samo sebou.

 

Publikováno 15. 9. 2021

Nahoru